КРИТИЧКИ ПРИКАЗ ФИЛМА, КЊИГЕ, ПОЗОРИШНЕ ПРЕДСТАВЕ

1 Приказ филма

Приказ филма (или филмска критика) је критичка анализа и процена квалитета и значаја филма. Као и књижевна критика и филмска критика је истраживачки рад у коме се анализирају јаке и слабе стране филма. Она треба да садржи тврдње о томе колико су ангажовани уметници били успешни у остварењу уметничког дела какав је филм уз аргументацију која ће подржати тај став.

Филм, књига, историја – поређење
Ако треба да поредиш књигу (роман, причу или историјски текст) и филм, који је настао по тексту, ево препорука за критичко размишљање о њима.
Савети
Пре него што погледаш филм, обавезно прочитај књигу!
Док читаш, прави подсетник о прочитаном и бележи своје утиске о књизи. Белешке ће ти користити да их упоредиш са утисцима које је на тебе оставио филм. Погледај филм, а затим направи белешке и концепт рада. Концентриши се на сличности и разлике између књиге и филма.
Твоја критика је начин да искажеш свој став о одгледаном филму. Сврха твог састава је да се будући гледаоци сложе са твојим закључком о филмском делу. Зато је важно да изнесеш доказе који показују да је став логичан и разуман и да те доказе поткрепиш сценама из филма или деловима из књиге. Састав треба да има три основна дела: увод, главни део и закључак.

Увод
Приказ почиње основним информацијама о филму, као и о књижевном/историјском тексту н аоснову ког је настао

Главни део текста
Теза – тврдња
То је кратки извод из твоје анализе, почетна процена дела и опис главне идеје твог рада. Циљ ове тезе је да се да препорука будућим гледаоцима филма. Зато треба да је пажљиво написана, јасна, сажета и интересантна. Немој да почнеш реченицом: „Филм је веома интересантан“. Почни анегдотом, изазовним цитатом или само најважнијим запажањем о филму.
Анализа и процена дела
Филмска критика је посредник између филмског дела и читалачке и гледалачке публике и тражи да се пре анализе опише садржај филма. Кроз неколико реченица представи садржај филма, па онда пређи на анализу. У овом делу ћеш истовремено анализирати и процењивати филм, али га и поредити са књигом. Сваки пасус треба да има једну идеју, главну мисао. Та реченица је, обично, водећа реченица и треба да укаже на оно што следи. Ова се реченица поткрепљује конкретним детаљима. Понуди неки пример из текста као аргумент. Тиме ћеш подржати своју идеју.Да би се постигла целовитост састава, свака реченица треба да допринесе свеукупној аргументацији. Немој да правиш непотребне дигресије и користиш непотребне детаље. Користи прелазне реченице које повезују пасусе. Такве реченице повезују идеје из једног пасуса са оним који следи и показују развој идеје кроз рад. На крају, важно је да постоји логични ред у саставу и да развој идеје буде разумљив читаоцу.
Закључак
Закључак је последња прилика да одушевиш читаоце и зато мора бити више од понављања тезе.

2 Израда приказа филма

1. Осмисли добар наслов за приказ.
2. Представи филм.
Приказ почиње основним информацијама о филму: име/на редитеља/режисера, сценаристе, глумаца, година производње филма, продукцијска кућа итд. Спомени књижевно дело/историјски текст по ком је рађена адптација. Изнеси мишљење о томе зашто је ова књига интересантна за филмску уметност, или позоришну уметност уколико је по истоименој књизи направљена и позоришна представа. У овом делу можеш да наведеш специфичне податке о редитељу и глумцима, костимима и музици за филм, наградама које је освојио филм, гледаности и утицају филма на публику.
Напиши пар детаља који би помогли читаоцу да разуме о којој врсти филма пишеш. Изабери сцену која ти се много/највише свиђа. Објасни зашто: емоције, техника снимања, ефекти.
3. Заплет
Шта је основ приче у књизи и филму? Где и када се дешава радња књиге/филма? Ко је главни лик? А остали?
Колико је прича промењена у односу на историјске податке? Зашто? Ко су ликови?
Да ли се у причу (историјски догађај) уводе и измишљени ликови? Зашто?
Какав је однос међу ликовима и како је приказан?
Из ког угла се приказују догађаји и ликови? Постоје ли стереотипи у приказивању догађаја/ликова?
4. Тема, мотиви, ликови
Које теме и мотиви су приказани у књизи/историјском тексту, а које у филму?
Који су мотиви најважнији? Који су најбоље обрађени?
Ликови
Како су описани у књизи/тексту?
Да ли у филму изгледају онако као си их замишљао док си читао књигу?
Однос међу ликовима
Како се приказује однос између ликова у књизи/тексту, а како у филму?
Где је боље приказан однос између ликова? Којим?
5. Филм и глумци
Кажи нешто о глумцима, ко је добро одиграо улогу, а ко није?
Да ли су глумци слични ликовима из књиге, каква је глума и како су остварили улоге?
Да ли је техника филма (костими, шминка, сцена, атмосфера, музика, кадрови, фотографија) дочарала време, место и атмосферу из књиге?
Да ли је филму додато нешто чега нема у књизи или је нешто изостављено.
6. Сличности и разлике - Филм и књижевно дело
Упореди филм са књигом по којој је филм настао. У чему је особеност филма у односу на књигу?
Да ли филм прати књигу: теме, односе међу ликовима, поруке? Да ли је у филму све потпуно исто као у књизи? Ако није, шта је другачије? Како си замишљао ликове док си читао књигу, а како си их доживео на филму? Шта је главна тема и како се развија у филму? Да ли радња филма прати радњу књиге? Ако не прати, наведи разлике.
Шта је додато у филму, а не постоји у књизи?
Шта постоји још у књизи, а није приказано у филму?
Има ли нечег у филму што би требало да је у књизи?
Филм и истријски текст/догађај
Упореди филм са историјским догађајем по којој је филм настао.
Да ли филм/књига прати историјска збивања? Да ли филм прати историjски текст: тема, однос међу ликовима, порука? У чему је особеност филма у односу на историjски текст?
7. Порука
Да ли књига/текст и филм имају исту поруку? Коју? Шта си научио из ове приче/филма?
Да ли ће и остали (деца и одрасли) научити исто?
8. Намера редитеља и публика којој је намењен филм
Која је намера редитеља и да ли је успео у тој намери? Којој групи људи ће се свидети овај филм? Зашто?
9. Препорука
Шта ти се свиђа у филму, а шта не? Зашто? Спомени одређене сцене и детаље.
Коме би га препоручио? Да ли је филм вредан гледања? Да ли су оба уметничка дела подједнако вредна? Коме би се могао препоручити филм, а коме књига? Зашто? Зашто не Коме не би?
10. Закључак
Оцена фима: да ли је добар или не? Зашто? Истакни важне елементе аргументације, али немој да понављаш већ речено. Треба да истакнеш какав је утисак на тебе оставио филм, а какав књига. Нагласи шта је важно да будући читаоци/гледаоци знају.
Савети за крај
Исправка и процена рада
Већина састава се побољша исправљањем и дорадом. Немој да исправљаш рад одмах након првог покушаја. Сачекај мало и врати се саставу са новим идејама. Обавезно провери да ли су реченице у складу са граматичким и правописним правилима. Покажи састав библиотекару и наставнику и тражи њихово мишљење. Они ће ти указати на добре делове текста и оне које треба да поправиш. Ако у раду користиш цитате из других књига, секундарних извора, обавезно наведи из ког су дела узети и ко је аутор дела.

3 Приказ позоришне представе

Драма и представа
Драма и представа су различити појмови. Драма је књижевно дело, а представа указује на позоришно извођење тог текста. Драма се састоји из чинова и сцена, написана је у облику дијалога међу различитим ликовима, али постоје сцене са монологом, има пролог и епилог. Представа, осим глумаца на сцени који изговарају текст, подразумева и визуелне, аудио и светлосне ефекте.
Приказ
Приказ је облик расправљања којим се на аналитички начин разрађују елементи књижевног дела, филма, позоришне представе и др. и оцењују њихове вредности. Написати критички приказ књиге значи нализирати њену тему, фабулу, поруке, композицију, стил, језик и друге особне; открити све што је у њој добро, а шта не и саопштити свој критички став о њеним вредностима.
Критички приказ позоришне представе је другачији, јер је не ствара само један аутор. Ту се анализира и процењује оно што је плод писца драме или сценарија, редитеља, глумаца, сценографа, костимографа и других стваралаца представе.
Важно је да аутор има став према представи и да га искаже кроз одређене елементе приказа.
Приказ представе(Питања која ће вам помоћи да разматрате разлику између представе и драмског текста и напишете приказ)
1. Основни део – увод у приказ- Коју представу си гледао?
- Шта те је инспирисало за одлазак у позориште и да ли ти се допало то искуство?
- Где си видео представу? Када си је видео?
- Ко је написао, режирао и да ли је сама прича лака за праћење?
- Да ли су глумци професионалци или аматери?
- Објасни која је врста представе: комедија, трагедија, мелодрама?
- Која је главна порука?
- Шта те је привукло да гледаш, основна тема, глумци? 
2. Заплет- Кратко представљање представе и заплета. Да ли је добра прича? Да ли ти се свиђа радња?
- Наведи основне елементе радње, да ли је било интересантна, забавна, досадна, смешна, романтична, нереалана?
- Да ли заплет одговара заплету у драмском тексту?
- Постоје ли измене и у чему се састоје?
- Има ли одступања од текста који си читао и да ли је то представи допринело или одузело квалитет?
Да ли су измене учиниле заплет интересантнијим?
3. Глума
- Да ли је добра подела улога? Ко глуми у представи и које ликове, да ли је подела улога добро направљена?
- Како су глумци одиграли улоге, да ли су уверљиви? Које технике глумачке користе, какав им је изговор, да ли су гестови и говор тела одговарали карактеру?
- Окарактериши ликове и наведи аргументе за конкретне особине.
- Да ли су односи између ликова природни и одговарајући? Шта је посебно било добро, које су емоције дочарали? Да ли је то учинило представу разумљивом и незаборавном? Ако је неко посебно добро одиграо улогу, нагласи ту чињеницу.
- Да ли су глумци грешили током изговарања текста, да ли је неко заборавио текст?
- Да ли су ликови исти као ликови у тексту и да ли говоре одговарајући текст? Ако постоје разлике, у чему су? Шта је, по твом мишљењу, боља и уверљивија варијанта?
4. Поставка
- Каква је идеја режисера? Коју је поруку хтео да истакне представом? Да ли је успео?
- Каква је сценографија, да ли је сцена одговарала времену и атмосфери драме?
- Какви су костими и шминка, да ли одговарају периоду и ликовима?
- Да ли је светло одговарајуће? Како је звук (музика) допринео целокупном утиску?
- Да ли је било техничких проблема (грешака) током извођења, несин-хронизованости појединих елемената или неодговарајућих ефеката? Како је то решено?
- Ако је представа рађена по тексту, да ли је основна идеја изнета у представи једнака идеји у тексту? Колико је видљива адаптација постојећег текста и у чему се састоји? Да ли је промењено време и место дешавања? Да ли су промењени односи међу ликовима и на који начин?
- Да ли су једнако добре обе варијанте, или само једна? Објасни. 
5. Реакција публике
Каква је била реакција публике? Шта ти мислиш о представи у целини? Наведи примере одличних сцена и објасни зашто су тако добре. Наведите сцене које су биле посебно смешне (ако је комедија у питању).
- Размишњај о целокупној продукцији. Шта ти се свиђа, а шта не? Дај доказе/аргументе за своје мишљење. Буди објективан и фер. Укажи на добре (успешне) елементе и оне које треба поправити.
Закључак – препорука за гледање или не?

Comments

Popular Posts